5K - viis küsimust väitlusõpetajale

15:23, 05. veebruar, margo.loor, Kommentaarid: 0
Eestimaa on täis väitlusõpetajaid. Kahjuks on enamus neist kapis st teevad oma koolis väitlustundi, aga etappidel-turniiridel neid kunagi ei näe. Juta on üks nendest õpetajatest, kes on aastaid kapist väljas. Viis küsimust, viis vastust Juta Klettenbergiga Viljandist.
  1. Kui väitlejad esimest korda väitluse selgeks saavad, siis nad väitlevad alguses igal pool - teistes tundides, kodus vanematega, poes tooteesitlejatega, tänaval usuhulludega. Kuidas väitlusõpetajaga lood on? Kas Sa tulistad ka kümme poolt- ja vastuargumenti kohe, kui mõni Su sõber või pereliige julgeb mokaotsast paotada, et äkki astmeline tulumaks ei olekski nii halb mõte? Või kas väitlemisel ja argumentatsioonil on üldse mingi roll Su eraelus?

    Eraelus olen ausalt öeldes varem küll palju vaielnud, aga kriitiliselt hinnates - mitte väidelnud. Väitluse juurde jõudsin ise kümme aastat pärast seda, kui väitlusega oli Eestis juba tegeletud. Ühel õpetajate täienduskoolitusel tundsin, et argumendi õpetamiseks tuleks väitluse võimalustega end kurssi viia - õpilaste jaoks tundus see ilmselgelt kasulik olevat. Eraelu jaoks on aga väitlus mulle kindlasti õpetanud paremat oskust teiste ärakuulamiseks ja oma seisukoha põhjendamiseks ning olulise eraldamist ebaolulisest.

    Juta Klettenberg, Viljandi väitlusõpetaja

  2. Mõned väitlusõpetajad Eestis teevad oma koolis oma asja, õpilasi väitlusseltsi üritustele ei saada ning mõnikord pole meil nende tegevusest aimugi peale selle, et meie käest saavad nad õpikud, videod jt õppematerjalid. Teine hulk väitlusõpetajaid, Sina nende hulgas, on need, kes õpetavad väitlust koostöös väitlusseltsiga. Miks koos seltsiga on parem kui üksi?

    Loomulikult on mõistlikum ja vahvam tegutseda koos väitlusseltsiga, sest võistlused on ju väljundiks ehk kohaks, kus õpilane saab enda oskusi võrrelda teiste Eesti väitlejatega. Turniiri seltskond teeb mulle alati rõõmu, kui näen – siin on nii palju seltsivaid ja intelligentseid noori koos – võimalus leida uusi arukaid tuttavaid! Selts on meid palju toetanud ja aidanud: koolitanud maakonna algajaid väitlejaid, olnud kohalikul turniiril kohtunikeks, meid enne võistlust n-ö üle vaadanud, päris alguses teinud näidisväitlust. Koduleheküljel on õppematerjali ka piisavalt. Aga parimad kohad süvendatud õppimiseks on vist ikkagi Roosta suvelaagrid. Selts ajab õiget ja kasulikku asja.

  3. Viljandis tehti suuri koolisüsteemi ümberkorraldusi. Mis seisus väitluse õpetamine täna Viljandis on ja mis saab homme, ülehomme ja järgmisel päeval?

    Viljandi Gümnaasiumis on oma esimesel ehk sel õppeaastal ette nähtud teise astme (11.kl) humanitaarsuuna jaoks kohustuslik väitluskursus. Kõik väitluse alustega tutvunud noored aga edaspidi võistelda ei soovi, kuigi kasu saavad nemadki kas paremaks esinemiseks või ka essee kirjutamiseks. Üle kooli saavad kõik soovijad vabaainena (nagu ring) väitlust valida.

    Olen veendunud, et väitlus ei kao Viljandist kuhugi, sest gümnaasiumi direktor Ülle Luisk on ühiskonnaõpetaja, kes meid on varem raskemate teemade puhul, kui teemamappe veel ei pakutud, aidanud. Kultuuriakadeemia noortega käivad läbirääkimised ülelinnalise väitlusklubi loomiseks, et peale Popperi õppida näiteks koos BP-formaati. Jätkame ka maakonna turniiride korraldamist. Nii tahaks, et turniir poleks ühe kooli põhine!

  4. Kuidas kolleegid Sinu kui väitlusõpetaja tegevusse suhtuvad? Oled Sa kunagi saanud mõne kolleegi pahameele osaliseks, kes ei saa enam õpilastele pähe istuda, sest Sa oled õpetanud noored oma õiguste eest argumenteerima? 

    Õpetajad mõistavad väitluse kasulikkust. Lihtsalt tühja vaidlejad saadavad väitlusklubisse, et too saaks oma eeldusi ära kasutades õppida arukamalt esinema. Selle üle on hea meel.

  5. Kas Sul ei kripelda, et ainult õpetad väitlust, aga ise kunagi väidelda ei saa? Äkki teeks Eestisse õpetajate väitlusturniiri ka? Kusagil salaja, nii et õpilased ei näeks-teaks.

    Kergem on kritiseerida/ arvustada kui ise teha. Ma pole väga kiire reageerija (head mõtted tulevad sageli natuke hilja pähe), sellepärast ei sobiks teise väitleja roll, ehk võiksin olla kolmas liige.

    Kas päris õpetajate turniir välja tuleks, kipun kahtlema. Aga meelelahutuslikud võistlused mõnel üritusel – seda küll. Jakobsoni gümnaasiumis on mitu korda tehtud õpilaste ja õpetajate vahelist väitlust, küll lihtsamate reeglitega. Teema peaks sel juhul mitte tõsine olema, vaid selline, mis pakuks head tuju nii tegijatele kui publikule.

Lisa kommentaar

Email again:
Nimi:
E-mail:
Kommenteeri: